Ads 468x60px

Software Free yang patut korang ada (May)

        Kalau boleh semuanya kita nak free kan? tak? okay, aku tau la korang anak orang kaya, siapalah aku ni
guna software free ja, tak mampu nak beli. Dalam entri ni aku nak share sikit software free yang patut korang ada kalau korang tak berkemampuan cam aku. Aku ni kan baik hati, share ngan korang walaupu aku tak mampu nak beli semua tu, dan aku guna masa aku yang mahal untuk korang.(penampak sedaih baru tau aku ni, dok cakap besar sangat aih) Aku seperate-kan ke beberapa bahagian, dan korang sepatutnya ada salah satu dari setiap bahagina yang aku "BOLD". Kalau tak ada pun tak apa, semuanya bergantung kepada apa yang korang nak.(suma software ni fokus untuk Microsoft Windows sahaja)

1. Pelayar web / Web Browser
   (Kalau tak da benda ni gerenti korang tak boleh baca ni)

    Firefox 4.0
    -Firefox dicipta oleh sekumpulan manusia dari organisasi "non-profit" iaitu Mozilla
    -kelebihan : Free, laju, banyak add-ons, tab-browsing,
    -Kelemahan : data browsing besar (200mb ke atas), kadang-kadang "not-responding",
                          terdapat adds-on yang bahaya seperti "firesheep" yg boleh digunakan untuk hack.
                          (Gunakan BlackSheep untuk elakkan dihack oleh pengguna Firesheep)
     Download Firefox4.0


    Google Chrome
    -Daripda nama kita dah tau soapa pengeluar, tentulah "google"
    -kelebihan : Free, laju, tab-browsing,
    -Kelemahan : (nanti aku carik sebab jarang guna)


    Internet Explorer
    -Dikeluarkan oleh syarikat Microsoft
    -kelebihan : Free, laju, tab-browsing,
    -Kelemahan : untuk Windows 7 SAHAJA

2. Antivirus ( Real-Time protection )

    Avast! Free 
    -AVAST dipendekkan dari "anti-virus advanced set", dikeluarkan oleh Czech Computer-technology
     (juga terdapat dalam versi berbayar yang lebih advanced)
    -Kelebihan : Kadar detection tinggi, real-time protection, dikatakan yang terbaik antara antivirus free
    -Kelemahan : (belum check), kurang fungsi berbanding versi berbayar
    Download Avast! Free

    Avira Free
    -Keluaran Avira Gmbh (juga terdapat dalam versi berbayar)
    -Kelebihan : reliable, real time-protection
    -Kelemahan : kurang fungsi berbanding versi berbayar dll
      Download Avira Free


    AVG Free
    -Keluaran syarikat AVG (juga terdapat dalam versi berbayar)
    -Kelebihan : reliable, real time-protection, terdapat dalam bahasa melayu
    -Kelemahan : kurang fungsi berbanding versi berbayar dll

3 dan seterusnya akan disambung kemudian, maaf aku ni sibuk la kebelakangan ni~

0 comments:

Post a Comment